Kulttuuriakatemia

Kulttuuriakatemian opinnot yhteistyössä Imatran yhteislukion kanssa

KULTTUURIAKATEMIAN TANSSIN KURSSISUUNNITELMAT 2024-2025

 

Tavoitteet

Kulttuuriakatemian tavoitteena on tarjota tavoitteellisesti tanssia opiskeleville oppilaille mahdollisuus yhdistää lukio ja taideopinnot. Kulttuuriakatemian toimintaan voivat osallistua Tanssistudio Jamin oppilaat, jotka harrastavat tanssia useamman kerran viikossa ja tavoitteellisesti opiskellen. Jokaiselle opiskelijalle tehdään henkilökohtainen suunnitelma kurssien suorittamisesta, opiskelijan omaa lajia painottaen ja mielenkiinnon mukaan. Kurssit on suunniteltu tavoitteineen mahdollisimman laaja-alaisesti, tukien tanssiteknisten taitojen ja tanssijuuden kehittymistä, mahdollistaen myös tanssin tuottamiseen ja opettajuuteen tutustumista turvallisesti opettajien avustuksella. Kulttuuriakatemian opiskelijoilla on lukioopintojen jälkeen mahdollisuus hakeutua ammattiopintoihin tai saada hienoa kokemusta opinnoista tärkeän ja tavoitteellisen harrastuksen siivittämänä. Kulttuuriakatemian kursseja voi suorittaa valitsemansa määrän, kuitenkin enintään 16 opintopistettä lukio-opintojen aikana.

 

Opinnoissa perehdytään

• Valittujen tanssityylien syventämiseen ja hallintaan
• Tanssitekniikan, fyysisten ominaisuuksien ja ilmaisun kehittämiseen
• Ilmaisun ja esiintymiskykyjen vahvistamiseen
• Luovuuden, omaperäisyyden ja improvisaatiokyvyn edistämiseen
• Tanssin monipuoliseen analysointikykyyn ja arvostavaan ajatteluun
• Tanssin eri lajien, suuntausten ja kulttuurien syvällisempään tuntemukseen
• Tanssin yhteiskunnalliseen ja aatemaailmalliseen ymmärrykseen
• Ammattimaisuuden ja vastuullisuuden kasvattamiseen harjoittelussa
• Jatko-opinto- tai uramahdollisuuksien suunnitteluun ja harkintaan
• Potentiaalin mukaisen tanssillisen erikoisalan löytämiseen
• Mahdollisuuteen tanssitaiteellisiin näyttöihin ja tutkintoihin
• Koko elämän mittaisen kiinnostuksen luomiseen tanssiin ja liikkumiseen

 

Sisältö

 

Tanssitekniset aineet

Keskeisiä sisältöjä ovat kehotietoisuutta ja hyvinvointia tukevat harjoitteet, jotka liittyvät mm. kehon linjaukseen, kineettisiin liikeketjuihin, lämmittelyyn ja palautumiseen sekä rasitusvammojen ennaltaehkäisyyn. Tavoitteena on tanssijuuden vahvistaminen, teknisten taitojen sisäistäminen, ajatuksellinen harjoittelu sekä motivaation ylläpitäminen ja säilyttäminen. Tanssijan hyvinvointia edistetään tietoisuudella terveellisestä ravitsemuksesta sekä anatomian ja kinesiologian perusteista, lisäksi harjoittelun ja palautumisen välisen suhteen ymmärtäminen on tärkeä osa tanssijaksi kasvamista. Monipuolisen tiedon jakamisen kautta tuetaan elinikäistä oppimista sekä kasvatetaan tanssin ilon kokemusta. Motivaation edistämisen ja kannustamisen kautta oppilas oppii kehittämään opiskeluaan ja asettaa itselleen lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita. Opetussuunnitelmien toteuttamisen kautta opitaan tiedostamaan harjoittelun merkitys ja ymmärretään sen arvo oppimisessa ja tanssijaksi kehittymisessä.

 

Esittävä taide

Tanssi on esittävää taidetta, jonka tavoitteena on tuottaa katsojalle elämyksellinen kokonaisuus. Omien koreografioiden valmistaminen tai osallistuminen toisen tekemään tanssiteokseen tanssijana on tärkeä kokemus nuorelle tanssijalle. Koreografioiden valmistaminen antaa mahdollisuuden kokeilla omaa taiteellisen työn tekemistä ja lopputuloksen esittämistä oikealle yleisölle. Koreografit valmistavat esityksen alusta loppuun itse, harjoituspäiväkirjaa ylläpitäen. Lähtökohtaisesti tanssija huolehtii teoksen koreografiasta, harjoituksesta, puvustuksesta, musiikin editoinnista, näyttämölle asettamisessa, valmiin teoksen valo- ja äänitekniikasta sekä käytettävän musiikin tekijänoikeuteen liittyvistä asioista omatoimisesti. Opettajat ovat oppilaan tukena erityisesti omien koreografioiden valmistumisprosessissa. Nuorten valmistamia teoksia esitetään vuosittain TammiTanssit- illassa. Kulttuuriakatemian opiskelijalla on mahdollisuus tutustua myös näytöksen valmistumisprosessiin ja olla osana ammattimaista työyhteisöä assistentin näkökulmasta katsottuna. Esittävien taiteiden kurssit tukevat ja rohkaisevat oppilasta taiteelliseen työhön, kursseilla saa hyvät valmiudet ymmärtää tanssia sen eri muodoissa, lajeissa sekä eri taidemuotojen vuorovaikutuksessa. Kurssi laajentaa kosketuspintaa tanssin ammattilaisuutta tavoitteleville oppilaille.

 

Opettajuus

Opettajuuskurssilla on mahdollista tutustua opettamiseen ja tanssikombinaatioiden tekemiseen. Kurssilla pääsee tutustumaan opettajuuteen ohjaavan opettajan tukemana ja ohjeistamana. Opettajuus kurssi antaa opiskelijalle mahdollisuuden pohtia omia edellytyksiä hakeutua myöhemmin esimerkiksi tanssin ammattikoulutuksiin tai liikunnanohjaaja/-opettajakoulutuksiin. Kokemuksesta on varmasti hyötyä myös muille lasten ja nuorten alalle hakeutuville, sekä nuoristyöhön.

 

VALITTAVAT TANSSIKURSSIT

 

Tanssitekniset aineet

Kurssi = 38 tuntia (à 45 minuuttia) 2 opintopistettä

1. KURSSI KLASSINEN BALETTI

Opetus kehittää klassisen baletin tanssitekniikkaa ja syventää oppilaan tanssi-ilmaisua. Tunnilla harjoitellaan baletin perusliikkeistöä tanko- ja keskilattiaharjoittein. Varvastossuharjoittelu on osa tuntien sisältöä. Keskeisiä sisältöjä tekniikkaharjoitteiden lisäksi ovat kehotietoisuutta ja hyvinvointia tukevat
harjoitteet, jotka liittyvät mm. kehon linjaukseen, kineettisiin liikeketjuihin, lämmittelyyn ja palautumiseen ja rasitusvammojen ennaltaehkäisyyn. Kurssilla tutustutaan perinteisiin balettikoreografioihin, baletin historiaan sekä uusiin koreografioihin baletin hengen mukaisesti perinnettä ja estetiikkaa vaalien.

Kurssin suoritus pääsääntöisesti iltatunteina Tanssistudio Jamilla.

90 min viikossa syyskausi tai kevätkausi

 

2. KURSSI NYKYTANSSI

Nykytanssitunnilla heittäydytään tanssin maailmaan erilaisten musiikkien ja monipuolisten harjoitusten kautta. Nykytanssissa painotetaan oman kehon tuntemisen tärkeyttä, painovoiman ja lattian käyttöä, luovuutta sekä liikkeen orgaanista virtaavuutta. Tanssitekniikan opetus on tärkeä osa nykytanssituntia ja se on kunkin opettajan oman kehitystyön tulosta jazz-, street- ja modernin tanssin tekniikkojen pohjalta. Kurssilla perehdytään erilaisen liikkeen ilmentämiseen, oman liikkeen tuottamiseen ja improvisaation kautta löydettyihin koreografisiin muotoihin. Keskeisiä sisältöjä tekniikka harjoitteiden lisäksi ovat kehotietoisuutta ja hyvinvointia tukevat harjoitteet, jotka liittyvät mm. kehon linjaukseen, kineettisiin liikeketjuihin, lämmittelyyn ja palautumiseen ja rasitusvammojen ennaltaehkäisyyn.

Kurssin suoritus pääsääntöisesti iltatunneilla Jamilla.

90 min viikossa syyskausi tai kevätkausi

 

3. KURSSI JAZZTANSSI

Opetus kehittää jazztanssitekniikkaa ja syventää oppilaan tanssi-ilmaisua. Tunneilla harjoitellaan tanssilajille tyypillistä perusliikkeistöä ja tehdään monipuolisia tanssisommitelmia. Jazz on varsin tekninen tanssityyli ja tunneilla tehdäänkin runsaasti tanssin tekniikkaharjoitteita, jotka monesti jo sellaisenaan ovat pieniä
tansseja. Oleellinen osa jokaista jazztuntia on räväköiden ja näyttävien tanssien harjoittelu. Keskeisiä sisältöjä tekniikka harjoitteiden lisäksi ovat kehotietoisuutta ja hyvinvointia tukevat harjoitteet, jotka liittyvät mm. kehon linjaukseen, kineettisiin liikeketjuihin, lämmittelyyn ja palautumiseen ja rasitusvammojen ennaltaehkäisyyn.

Kurssi suoritetaan pääsääntöisesti iltatunneilla Jamilla.

90 min viikossa syyskausi tai kevätkausi

 

4. KURSSI AAMUTUNTI

Keskiviikon aamutunneilla tutustutaan tanssin eri osa-alueisiin teemoittain. Kurssilla tutustutaan mm. tanssijan hyvinvointiin, edistäen tietoisuutta terveellisestä ravitsemuksesta sekä ihmisen anatomian ja kinesiologian perusteista. Aamuissa tutustutaan tanssijan kehonhuoltoon ja oheisharjoitteluun oppien ymmärtämään näiden osa-alueiden merkitys tanssin harjoittelussa. Tanssiteknisiin lajeihin tutustutaan teemoittain ajanilmiöitä tutkien.

Kurssi suoritetaan lukio- opintojen aikana.

Aamutunti 4 jakson aikana = kurssi/2 opintopistettä

 

5. KURSSI TANSSILAJIEN TUNTEMUS

Mitä enemmän tanssilajeja tanssija hallitsee, sitä monipuolisempaa ja rikkaampaa tanssiosaaminen on. Eri tyylejä opettelemalla laajenee ymmärrys tanssista kokonaisuutena. Eri osa-alueiden harjoittelu toisiaan tukien on olennaista tanssijan harrastuneisuuden syventämisessä. Kurssi on tarkoitettu niille, joiden
tanssituntien valikoimaan kuuluu ydinosaamisen lisäksi commercial dance, showtanssi tai breakdance. Katutanssit kuuluvat opetustarjontaamme ja niiden kautta oppilaat pääsevät tutustumaan tanssin eri muotoihin ja vivahteisiin. Tyylit ovat itsenäisiä tanssilajeja ja niiden tuoma tekninen taito ja lajille tyypillinen perehtyminen lisäävät oppilaan tieto -taitoa sekä tanssin eri lajien tuntemusta.

75-90 min viikossa syys- tai kevätkausi

 

Esittävä taide

 

6. KURSSI TANSSIJANA KOREOGRAFIASSA

Oppilas oppii ymmärtämään tanssijuuden ja esiintyjyyden monimuotoisuutta ja syventää tietouttaan tanssitaiteesta sekä eri tanssilajeista. Kurssi sisältää normaalin iltatunnin Jamilla ja siihen liittyvän runsaan esiintymisharjoittelun. Tavoitteena on kevätkaudella tehtävä kevätnäytösesitys tai jonkin muun esiintymisen harjoittelu, josta sovitaan erikseen opettajan kanssa. Kurssin voi suorittaa myös osallistumalla toisen oppilaan tekemään koreografiaan.

Kurssi suoritetaan lukio -opintojen aikana.

90 min viikossa syyskausi tai kevätkausi

 

7. KURSSI OMA KOREOGRAFIA

Oppilas perehtyy omaan taiteellisen työhön, harjoittelemaan koreografian ja komposition suunnittelua ja toteuttamista. Kurssi suoritetaan omatoimisena harjoitteluna aamutuntien ja tanssin henkilökohtaisen lukujärjestyksen ulkopuolella. Valmistumisprosessia ohjaa, auttaa ja valvoo tanssinopettaja. Koreografia
voi olla joko soolo tai ryhmäteos. Opiskelija voi esiintyä omassa koreografiassaan. Omien koreografioiden tekeminen on tanssitaitoa, itseilmaisua ja varmuutta kasvattava menetelmä, jossa tutustutaan toden teolla teoksen valmistumisprosessiin. Tanssija on vastuussa kaikesta koreografiaan liittyvästä, aina harjoitusprosessista puvustukseen ja näyttämölle asettamiseen asti.

Kurssi suoritetaan vuotuisessa Tammitanssit näytöksessä lukio-opintojen aikana.

60 -90 min viikossa vähintään 38 tuntia

 

8. KURSSI TANSSIPRODUKTIO

Oppilas ilmaisee itseään oppimansa tekniikan avulla ja osoittaa omaa yksilöllistä luovuuttaan ja ilmaisukykyään esiintymistilanteessa. Tavoitteena on harjaannuttaa oppilasta esiintymään joko yksilönä tai ryhmän jäsenenä vahvistaen yhteisöllisyyden tunnetta. Oppilas tutustuu tanssiteoksen valmistamisessa vaadittavien erilaisten taitojen, tietojen ja työtapojen maailmaan pitkäjänteisesti. Teoksen sisältöä harjoitellaan itsenäisesti tarvittaessa omilla aamutunneilla sekä ohjatuilla tanssitunneilla. Oppilas voi olla mukana valmistamassa produktiota koreografisesti, tanssijan ominaisuudessa tai molemmissa rooleissa. Opiskelijalle voidaan antaa vastuuta kokonaisen produktion osista, jolloin kurssin antaa hyvän mahdollisuuden perehtyä taiteelliseen työskentelyyn, esittävän taiteen erityspiirteisiin tutustuen.

Kurssi suoritetaan lukio-opintojen aikana Tanssistudio Jamin omissa- tai yhteistyöproduktioissa muiden toimijoiden kanssa.

 

Opettajuus

 

9. KURSSI OPETTAJUUS

Tavoitteena on, että oppilas rakentaa omakohtaisen suhteen opettajuuteen, rohkaistuu ilmaisemaan itseään kehollisesti ja sanallisesti sekä muodostaa käsityksen tanssin opettamisesta, tehtävistä ja mahdollisuuksista erilaisissa toimintaympäristöissä. Oppilas oppii kunnioittamaan jokaisen yksilöllisyyttä, erilaisia näkemyksiä ja kehollisen kokemuksen ainutlaatuisuutta. Oppilas harjaantuu antamaan ja vastaanottamaan rakentavaa palautetta ja kantamaan vastuun oppimistapahtumasta. Kurssilla perehdytään tanssituntien suunnitteluun ja opettamiseen. Kurssin voi suorittaa yläasteen urheilijakoulutuksen valinneiden oppilaiden aamutunneilla. Kurssin voi suorittaa myös avustavana opettajana myös muulle tanssikoulun ryhmälle yhdessä varsinaisen opettajan kanssa.

Kurssi on mahdollista suorittaa 2 tai 3 lukiovuonna 9x 65 min opetusta, valmistelua 9×60 minuuttia ja yhteisopetusta 10 x 60 minuuttia

 

10. KURSSI TANSSILÄHETTILÄS

Tanssilähettiläs kurssilla on mahdollista tutustua opettamiseen matalan kynnyksen kautta. Opetushetket toteutetaan yhdessä opettajan kanssa. Tanssilähettiläs edustaa tanssikouluamme ja on muutenkin esikuvana nuoremmille tanssijoille. Tanssilähettilään tehtäviin voi kuulua mm. opetustuokioita pienten oppilaiden ryhmissä, tanssinesittely yläkoulujen liikuntatunneilla tai vaikkapa tanssikummitoiminta omassa tanssikoulussamme. Tanssilähettilään on mahdollista valmistaa yhteisöllinen tanssiesitys esimerkiksi kevään tanssinäytösten lopputanssiksi.

Opetuskerrat ja ryhmät sovitaan oppilaan kanssa erikseen

 

11. KURSSI STAGE MANAGER

Valmiin tanssiesityksen tai kokonaisen näytöksen valmistumiseen tarvitaan moniammatillista osaamista. Puvustuksen, valo- ja äänitekniikan osuus esityksen valmistumisprosessissa on oleellinen, koska tavoitteena on visuaalisen kokonaisuuden luominen näyttämölle. Kurssilla pääsee tutustumaan näytöksen valmistumisprosessiin: mm. tutustumaan konkreettisesti valo- ja äänisuunnitelmien tekemiseen, puvustuksen valmistamiseen, harjoitus-esiintymisjärjestysten ja mainosten tekemiseen, lipunmyynnin järjestämiseen ja moniin erilaisiin tehtäviin ennen kuin esitys/esitykset ovat valmiina näyttämölle. Stage Manager henkilö on myös huolehtimassa näytöksen sujuvasta kulusta ohjaamalla eri esityksiä oikeassa järjestyksessä esiintymään. Oppilas ei ole tilanteessa yksin, vaan tehtävän haasteellisuuden vuoksi toimii apuna ja huomioitsijana yhdessä opettajan kanssa.

Kurssi suoritetaan lukio-opintojen aikana Tanssistudio Jamin omissa- tai yhteistyöproduktioissa muiden toimijoiden kanssa.

 

HENKILÖKOHTAINEN OPETUSSUUNNITELMA

Jokaiselle opiskelijalle tehdään henkilökohtainen suunnitelma opintojen etenemisestä. Kursseja valitessa
voi painottaa valintoja oman lajivalinnan ja mielenkiinnon mukaan. Samaa kurssia voi suorittaa enemmän
kuin kerran, mutta tavoitteena on kuitenkin tutustua kurssitarjontaan monipuolisesti eri kursseja valiten.
Tanssilajin painotus merkitään vuosittain esimerkiksi 1/1, 2/1 ja 3/1, jolloin samaa lajia voi suorittaa
enemmän kuin kerran. Tanssin opetuksen tavoitteena on vuodesta toiseen ja tasolta toiselle etenevä
opetus, joten painotukset lajeissa etenevät myös oppilaan taitojen ja edistymisen mukaisesti.
Kurssivalinnat käydään läpi yhdessä ohjaavan opettajan kanssa vuosittain. Kulttuuriakatemian oppilaille
pidetään palautekeskusteluja opintojen aikana. Palautekeskustelu on hyvä työväline oppilaan oman
työskentelyn arvioinnissa sekä tulevaisuuden tavoitteiden asettamisessa.

 

RAPORTOINTI

Jokainen oppilas täyttää itsearviointi kaavakkeen, joka tulee palauttaa kurssin loputtua ja määräpäivään mennessä. Itsearvio kaavakkeen täyttäminen on tärkeä osa kurssien suorittamista, sillä sen kautta oppilas voi reflektoida omaa edistymistään ja motivaatiotaan. Opiskelijan tulee säilyttää kaikki kaavakkeet opintojen ajan, suosituksena onkin tehdä niistä oma kansio tietokoneelle tai perinteisellä tavalla portfolioksi tms. Valmistuneet kurssit ilmoitetaan lukion opinto-ohjaajalle vuosittain syyskauden suoritukset joulukuussa ja kevätkauden suoritukset toukokuussa.

Kurssi on suoritettu ja hyväksiluettu, kun tarvittavat tuntimäärät täyttyvät ja itsearviointikaavake on palautettu ajoissa.

 

ESIMERKKI OPINTOJEN ETENEMISESTÄ

1. luokka syksy kurssit 1 ja 2 kevät kurssi 5 (commercial dance)
2. luokka syksy kurssi 3 ja 2/1 kevät kurssi 7
3. luokka syksy kurssi 6 ja 9

 

LUKIODIPLOMI

Tanssin lukiodiplomin suorittaminen on erinomainen tapa osoittaa tanssillista osaamistaan ja harrastuneisuuttaan. Diplomin suorittaminen koostuu kolmesta tanssikurssista sekä kirjallisesta osuudesta. Lukiodiplomin suorittamisessa noudatetaan Opetushallituksen päättämiä perusteita.  Lukiodiplomin suorittamisesta jaetaan erillinen todistus lukion oppimäärän /ylioppilastodistuksen yhteydessä.

Lukiodiplomin suorittamisen tavoitteina

• Mahdollisuus syventää ja näyttää omaa tanssiosaamistaan.
• Tukee taiteellisen ilmaisun ja luovuuden kehittymistä.
• Tarjoaa konkreettisen saavutuksen opintopolulla.
• Voi avata ovia jatko-opintoihin taide- ja kulttuurialoille.

Lisätietoja diplomista saat lukiolta.